CINE SUNT MEMBRII COMISIEI DE EVALUARE A SCENARIILOR A CONCURSULUI DE FINANȚARE A PROIECTELOR CINEMATOGRAFICE, SESIUNEA 2025

Dosarele depuse de participanți pentru etapa I a Concursului de Finanțare a Proiectelor Cinematografice, organizat de Centrul Național al Cinematografiei din Republica Moldova, sunt analizate de cinci membri ai Comisiei de evaluare a scenariilor, profesioniști din domeniu, apreciați în industria internațională de film, și un membru observator.

Lina Vdovîi, regizoare 

Lina Vdovîi este regizoare, originară din Republica Moldova. În 2020, a semnat scenariul documentarului de lungmetraj Acasă, My Home (2020), selectat și premiat la Festivalul de Film Sundance din SUA, câștigător al Trofeului pentru cel mai bun film documentar. Același film a obținut Premiile GOPO 2021 și multe altele, naționale și internaționale.

Lina Vdovîi are o vastă experiență în jurnalismul narativ și de investigație. De-a lungul carierei sale, a obținut numeroase premii pentru materiale apărute în publicații naționale și internaționale, legate de migrație, zone de conflict, sărăcie, educație și integrare socială. Este unul din jurnaliștii nominalizați European Press Prize.

Lina Vdovîi a debutat în jurnalismul de televiziune, ca producător de știri și documentare pentru postul național german de televiziune ZDF. 

Premiera mondială a filmului Tata s-a produs la Festivalul Internațional de Film de la Toronto, în 2024, ca debut în calitate de regizoare a unui documentar de lungmetraj.

Eugen Kelemen, editor

Eugen Kelemen a absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I. L. Caragiale. În 2008, a montat scurtmetrajul Faţa galbenă care râde, în regia lui Constantin Popescu, selectat pentru Festivalul de Film de la Locarno, premiat la festivalurile de la Belgrad şi Trieste. 

În 2009, a debutat în montajul de lungmetraj, cu filmul Periferic,  în regia lui Bogdan George Apetri, care a fost selectat la festivalurile de la Locarno şi Toronto. Ulterior, a câștigat premii la evenimente similare din Varşovia, Viena şi Salonic. Pentru aceeași producție cinematografică, Eugen Kelemen a câștigat premiile GOPO şi din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru cel mai bun montaj.

În 2014, a început colaborarea cu HBO din New York, montând cel mai de succes serial românesc – Umbre.
Din 2018, Eugen Kelemen este și cadru didactic la Facultatea de Teatru și Film în cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, unde predă disciplina Arta montajului de film

Gabriela Suciu-Pădurețu, producătoare 

Gabriela Suciu-Pădurețu este o producătoare română, cu experiență în domeniile cultural și audiovizual. Face parte din echipe de producție de proiecte artistice, organizare de festivaluri și cu o prezență constantă la evenimentele de profil și piețele internaționale de film renumite din lume. Are un doctorat în cinematografie și media, cu un studiu asupra coproducțiilor internaționale. 

Gabriela Suciu-Pădurețu este în prezent lector universitar și prodecan al Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică I. L.Caragiale din București. Compania sa de producție, Atelier de Film, a fost fondată în 2012 și a produs filme precum Blue Moon , câștigătorul Scoicii de Aur, la Festivalul de la San Sebastian, When Night meets Dawn (Cannes, Quinzaine des Realisateurs) și Where Elephants Go (selecția Smart7 2024).

Ionuţ Mareş, critic de film 

Ionuţ Mareş este jurnalist și critic de film la revista Films in Frame din  Bucureşti și la Ziarul Metropolis. Colaborează cu festivaluri de film din ţară, ca selecţioner sau moderator de discuţii. Este director artistic și coorganizator al Festivalului de Film Ceau, Cinema! din Timişoara. Este curatorul unor competiții de scurtmetraje la Festivalul Internațional de Film Independent Anonimul din Sfântu-Gheorghe.

Ionuț Mareș deține funcția de director artistic al American Independent Film Festival din Bucureşti și curator al Secţiunii de cinema – Nordic Festival (Bucureşti & Chişinău).

Otilia Babără, regizoare 

Otilia Babără este o regizoare din Republica Moldova, stabilită la Bruxelles. A absolvit Academia de Muzică Teatru și Arte Plastice din Chișinău și Programul de masterat european în regie de film documentar DOC NOMADS. În 2013, a fost selectată pentru Berlinale Talents Campus din cadrul Festivalului Internațional de Film din Berlin. 

A regizat și produs scurtmetrajele Irene (2015), selectat la mai multe festivaluri internaționale și Femei pe pânză (2009), premiat la Festivalul Internațional de Film Documentar Astra din Sibiu și la Cronograf. Filmul Dragostea nu e o portocală, coproducție a Belgiei, Olandei, Franței și Republicii Moldova, în regia Otiliei Babără, a câștigat, în 2023, Premiul pentru cel mai bun documentar, la Tirana International Film Festival.

Filmul a fost proiectat la festivaluri internaționale importante,
precum DokLeipzig și Visions du Reel, dar și la Muzeul de Artă Modernă MoMA din New York. În 2022, a obținut Premiul pentru cel mai bun documentar din Europa Centrală și de Est, la Festivalul International de Film Documentar de la Jihlava, Cehia. 

Regizoarea a mai fost premiată și la Astra Film Festival, Trieste Film Festival, One World Romania etc.

Membru observator: 

Marin Basarab este jurnalist și critic de film din R. Moldova, fondatorul briciul.org.

Partajează acest articol cu prietenii: ⤵
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on odnoklassniki
OK
Share on vk
VK